Saturday 6 September 2014

Kanothajken

 I torsdags kom jag hem efter två dygns kanothajk med klassen. Det var mycket spännande, roligt och även ganska kallt!



I tisdags drog vi iväg vid 9-tiden på morgonen i två minibussar med ett flak med kanoter! Efter ca en timmes färd kom vi fram till Skogskvarn där vi skulle börja paddla! Längs Veden-ån, ut i sjön hammaren och vidare till den större sjön Viren! Vid en strandkant intogs lunch i strålande sol! Jag var då rätt trött då jag dagen innan åkt på världens förkylning. Men efter mat och värktablett var jag vid gott mod igen och vi paddlade vidare! Vid femtiden kom vi fram till Svartabäck där vi skulle tälta över natten. Vi lagade mat över öppen eld och bara myste på kvällen. Framåt 21-tiden (!!) var alla dödströtta och vi gick till "sängs". Jag sov i ett litet tält med en tjej från klassen som också var sjuk, så vårt tält blev sjukstugan. De andra sov i tältkåtor!




Dagen efter vaknade vi efter en väldigt kall natt. Jag har aldrig frusit så mycket! Det var verkligen en pina! Och då hade jag mycket kläder på mig! Nä fy. Vi gav oss iväg tidigt med kanoterna och glömde snabbt den jobbiga natten då naturen runt omkring var så vacker! Längs ån låg dimman och i träden och buskarna satt det spindelnät som glänste när solen strålade igenom! Jag och Elise som paddlade tillsammans satt mest och gapade och glodde, och glömde nästan att paddla! Det var tur att vi var Kökarl (den som paddlar längst bak och håller koll så ingen kommer efter) för då gjorde det ingenting att vi tog det lugnt!



Efter att vi paddlat ett tag var vi framme i Flåboda där vi lastade upp kanoterna (och fick bära/släpa upp dem för en sjuk backe) och även åt lunch. Efter det var det dags att vandra till slutdestinationen. Vi vandrare längs Utvandrarleden där folk utvandrade till Amerika förr i tiden. Det var jättefint, men vi undrade lite hur tusan de kunnat åka med häst och vagn, då det var små små skogsstigar. Det får förbli ett mysterium!


När vi gått 1 mil kom vi fram till Korrö där vi checkade in på vandrarhemmet/herrgården. Det var rena himmelriket att få bo i ett rum med en säng(!) efter den kalla tältnatten. Peter hade bokat så vid halv sju-tiden gick vi ner till restaurangen där vi åt gourmetmat. Jag åt Korrö Special Schnitzel med bearnaise, pommes frites och goda grönsaker. Men det bästa kom på kvällen, och det var det vi sett fram emot sedan vi farit iväg på tisdagen, BADTUNNA! Bakom herrgården rinner ån som vi paddlat i dagen innan och vid den hade de byggt ett trädäck där det fanns bastu och badtunnor! Vi kom ner till tända ljus och tunnor fyllda med 40-grader varmt vatten. Det var väldigt härligt då vi var möra i kroppen efter all fysisk ansträngning.

 
Dagen efter vaknade vi efter en go natt i en otroligt skön säng och blev serverade frukost! Efter det var det dags att packa bussarna med alla våra grejer igen och dra iväg hem till skolan. Alla var väldigt nöjda med vårt lilla äventyr men tyckte nog, i alla fall jag, att det var ganska skönt att komma hem igen!

Jag och Elise på väg hem!



1 comment: